Четвер, 8 Грудня, 2022
Головна > ВІЙНА > ЗАЛИШАЙСЯ ЖИВИМ > Освіта Харківщини в умовах війни: виклики та здобутки

Освіта Харківщини в умовах війни: виклики та здобутки

Як сьогодні працюють школи, дитячі садки та заклади позашкілля на Харківщині? Чи можна в реаліях сьогодення забезпечити якісну та безпечну освіту? Які головні проблеми освіти виявило дослідження, проведене Державною службою якості освіти в Харківській області? З цими питаннями розбираємось разом з начальником управління Державної служби якості освіти в Харківській області Світланою Вольянською.

Навчальний рік набирає обертів

 – Ситуація з організацією освітнього процесу в громадах області є дуже різною, адже 22 з них були тимчасово окупованими. Після деокупації процес відновлення роботи закладів освіти тільки розпочинається і буде тривалим. За даними районних військових адміністрацій, освітній процес не відновлено у 88 закладах загальної середньої освіти, 484 – дошкільної (98 з них – дошкільні підрозділи шкіл) та 34 – позашкільної освіти (13 %, 66 % та 33 % від загальної кількості відповідно). Ці показники можуть змінюватись від ситуації. Причини різні, але всім зрозумілі: частина громад досі знаходиться в зоні бойових дій або артилерійських обстрілів; є проблеми з електропостачанням та Інтернетом; заклади освіти мають значні ушкодження або зруйновані, директори звільнені окупаційною владою і виїхали, майже всі діти дошкільного та шкільного віку (від 60 до 98 %) евакуйовані тощо, – говорить начальник  управління Державної служби якості освіти в Харківській області Світлана Вольянська.

У громадах, де обстановка була більш-менш стабільною, Державна служба якості освіти у вересні провела вивчення питання щодо організованого початку навчального року в закладах дошкільної, загальної середньої, позашкільної освіти. Були проведені інтерв’ю з керівниками місцевих органів управління у сфері освіти та закладів освіти 7 громад, анкетування педагогічних працівників і батьків; відвідали школи та зібрали дістанційно дані  за допомогою інформаційно-аналітичної системи EvaluEd. На їх основі можна робити висновки щодо освітньої  ситуації в цих громадах. 

Навчання тільки дистанційно

На Харківщині всі заклади освіти працюють у дистанційному форматі відповідно до рішення ради оборони Харківської області. Згідно даних управління Державної служби якості освіти в Харківській області, незважаючи на те, що 56 % вчителів і майже 53 % школярів виїхали за межі свого населеного пункту, зокрема в інші регіони України і за кордон, освітній процес розпочався у переважній більшості шкіл області. 
Як правило, вчителі шкіл забезпечені необхідним обладнанням та доступом до мережі Інтернет, крім тих громад, що були тимчасово окуповані. Серед вихователів закладів дошкільної освіти таких 75.  

– Є позитивні приклади. Під час тимчасової окупації вихователі Вербівського ЗДО (ясла-садок) Балаклійської міської ради підтримували зв’язок з батьками, мали інформацію про місце перебування кожної дитини. Організовано освітній процес з різновіковою групою (18 дітей) за допомогою дистанційної форми навчання. У Богодухівському закладі дошкільної освіти (ясла-садок) № 9 «Берізка» кожного дня вихователі в онлайн-режимі проводять ранкове коло з вихованцями. У Покотилівському закладі дошкільної освіти (ясла-садок) комбінованого типу Височанської селищної ради проведено апробацію навчального комплекту «Я буду вправним першачком», – розповідає Світлана Вольянська.

На вебсайтах шкіл розміщено інформацію про організацію освітнього процесу, дистанційний контроль успішності учнів; оприлюднюються пам’ятки щодо організації роботи дитини за комп’ютером та збереження здоров’я під час онлайн-навчання; створено вкладки «Дистанційне навчання в умовах війни». 

 У 70 % закладів позашкільної освіти інформування батьків про організацію освітнього та тренувального процесів відбувається через вебсайт, де розміщується інформація про проведення різноманітних діагностичних анкетувань. 

За словами очільниці управління, усі педагогічні працівники активно навчаються щодо дистанційної роботи з дітьми, у тому числі завдяки курсу «Цифрові інструменти Google для освіти».

Безпека понад усе

Поки будуть загрози обстрілів по всій території Харківщини, то ходити до школи або дитячого садка, де немає бомбосховища, ніхто не наважиться. 

– Побудувати бомбосховища в усіх закладах сьогодні неможливо. У сфері дошкільної освіти відсутні укриття більш ніж у половини закладів, у сфері загальної середньої – у понад 80 %, у сфері позашкільної – у 60 %. Невелика кількість закладів освіти використовує об’єкти фонду захисних споруд інших суб’єктів господарювання, – наводить цифри Світлана Вольянська. – У школах Харківської області поінформовано учасників освітнього процесу про створення безпечних умов для навчання, про що зазначили під час анкетування близько 78 % батьків вихованців дитячих садків та 90 % батьків школярів. 

Як розповіла керівниця, за свідченнями 92 % респондентів-педагогів у переважній більшості закладів освіти з працівниками проводяться навчання, інструктажі з охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій. У всіх закладах освіти із залученням працівників ДСНС та медичного персоналу проведені відповідні тематичні тренування: «Збереження життя та здоров’я в умовах війни та надзвичайних ситуацій», «Надання домедичної допомоги». 

Початок відновлення

У громадах, де відбувалось вивчення організованого початку нового навчального року, 9 закладів освіти зазнали руйнувань або пошкоджень під час бойових дій.

Ліцей «Перспектива» в Мерефі в березні 2022 року: пожежа після обстрілів.

 – Засновники закладів освіти роблять усе, щоб  раціонально використовувати приміщення, придатні для освітнього процесу, та докладають максимум зусиль щодо відновлення будівель,  – говорить Світлана Вольянська. – Наприклад, для Покотилівського ліцею № 1 «Промінь» Височанської селищної ради придбано 178 вікон, виділено кошти на ремонт даху, там проведено ремонт стін у коридорі, встановлено стелю в кабінетах, відремонтовано систему теплопостачання. Для Центру позашкільної освіти «Джерело» виділено кошти з місцевого бюджету на скління пошкоджених вікон оранжереї. Мереф’янський ліцей «Перспектива» зруйнований, але за сприяння Мереф’янської міської ради створено благодійний фонд «Зможемо всі разом», триває збір коштів для відбудови закладу; ліцей внесено до переліку закладів, на відновлення яких будуть виділені кошти обласного та державного бюджетів; виділено кошти з місцевого бюджету на проведення ремонтних робіт. На території Безлюдівської селищної ради пошкодження зазнав Васищевський ліцей. Комісією складено акт перевірки пошкоджень приміщень, виділені кошти для ремонту, підписано договір на придбання та встановлення вікон.

Психологічний супровід і підтримка 

Психологічний стан та психічне здоров’я під час військових дій є вкрай важливим. Багато людей переживають виснаження, спустошення, втому, відчувають тривогу й паніку. Тому підтримка, яка допоможе покращити емоційний стан учасників освітнього процесу, дуже важлива. 

 – На жаль, у сфері дошкільної освіти практичний психолог працює на постійній основі лише в половині закладів освіти, в інших посада вакантна або взагалі не передбачена штатним розписом. Це  характерно  в основному для  сільської місцевості, – пояснює Світлана Вольянська. – В школах ситуація значно краща. Практичні психологи систематично проводять групові або індивідуальні онлайн-консультації, тренінги та години психолога, з метою стабілізації емоційного стану записують різноманітні відеозвернення. Наприклад, у Богодухівському ліцеї № 2 та Пархомівському ліцеї Краснокутської селищної ради діють психологічні студії для батьків першокласників.

У Богодухівському ліцеї № 2 працює  психологічна студія для батьків першокласників.

Анкетування засвідчило, що педагогічні працівники володіють прийомами надання першої психологічної допомоги та емоційної підтримки в умовах воєнного стану (дошкілля – 60 %, школа – 89 %, позашкілля – 79 %). Дещо менший відсоток батьків учнів і вихованців, які повідомили, що мають можливість отримувати в закладі освіти психологічну допомогу.

Якість навчання: думка вчителів та батьків

Під час вивчення педагогічним працівникам і батькам здобувачів освіти було запропоновано оцінити задоволеність організацією освітнього процесу за 10-бальною шкалою.

За результатами опитування 49 % батьків здобувачів дошкільної освіти зазначили, що задоволені організацією освітнього процесу. 60 % респондентів оцінюють рівень задоволеності від 9 до 10. Налаштовані на роботу в умовах, які наразі склалися, 32 % вихователів;  68 %  відзначили  рівень налаштованості – від 3 до 9 балів. Це свідчить про те, що педагогічні працівники мають необхідність у психологічній підтримці.  

52 % учителів шкіл стверджують, що стан організації освітнього процесу повністю відповідає їхнім очікуванням, переважно відповідає – 43%. Майже всі батьки учнів (94 %) підтверджують, що їхню думку враховано у виборі школою форми організації освітнього процесу. Однак, рівень задоволення організацією освітнього процесу серед батьків учнів дещо нижчий (43 %), ніж у вчителів. Про невідповідність їхнім очікуванням зазначили лише 4 % батьків. Високий рівень налаштованості до роботи підтверджують 50 % учителів шкіл, майже 45 % цілком налаштовані працювати в умовах сьогодення. Про високий стан налаштованості власних дітей до навчання в умовах воєнного стану засвідчили 61 % батьків і лише 5 % вказують на низький рівень готовності.

За результатами анкетування у сфері позашкільної освіти задоволеність педагогічних працівників організацією освітнього/навчально-тренувального процесу в частині безпеки коливається в межах від 17 % до 30 %. 3 % батьків не задоволені організацією освітнього процесу (саме в частині різноманіття гуртків і секцій).

Першочергові питання 

В умовах війни, за словами Світлани Вольянської,  місцеві органи влади та керівники закладів освіти вжили належних заходів для організації освітнього процесу: збережено мережу закладів освіти в громадах, виділяються кошти для відбудови приміщень закладів, права здобувачів освіти та педагогічних працівників на безпечні умови навчання і праці не порушуються, оскільки освітній процес відбувається дистанційно. Водночас є проблеми, що потребують розв’язання. 

– Насамперед потрібна концентрація зусиль для обладнання захисних споруд цивільного захисту. У більшості закладів дошкільної та позашкільної освіти відсутні посади практичних психологів. У більшості шкіл не використовуються електронні журнали і щоденники. Не вистачає  комп’ютерної  техніки та необхідного  обладнання – передусім у педагогічних працівників, які виїхали з тимчасово окупованих територій і продовжують працювати дистанційно. Тренери-викладачі закладів позашкільної освіти переважно не готові використовувати сучасні онлайн-інструменти. Відзначається низька комунікативна спроможність вебсайтів закладів освіти в частині забезпечення оперативного інформування, – говорить керівниця управління. 

 Освіта сьогодні як ніколи потребує підтримки не тільки з боку держави, а й кожної громади, кожного громадянина. Освітні втрати та виклики під час війни можна подолати тільки разом.

Автор: Інна Можейко

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *